Od czego zacząć budowę strony internetowej ?

Od czego zacząć budowę  strony internetowej. To nie lada wyzwanie, bo gdy nie ma jeszcze nic namacalnego, trzeba już umieć zaplanować i zobaczyć ją w całokształcie. A wszystko po to, by podczas pracy nad stroną nic nie uciekło i nie zostało pominięte. Wszystko co ważne musi zostać na stronie zamieszczone i razem stworzyć spójną całość.

Często słyszę pytania: „ale od czego zacząć?” Bywa, że Klienci choć mają pomysł i wiedzą czego chcą, zbierają się miesiącami do tego by zacząć. No bo właśnie – od czego??

Przede wszystkim nie zaczynaj planowania od kwestii wizualnych. Możesz mieć oczywiście z tyłu głowy to co chciał(a)byś zobaczyć w efekcie końcowym, te kolory, zdjęcia, banery. Nawet sobie zanotuj jeśli czujesz taką potrzebę. Jednak by sprawnie przejść przez proces planowania, odpowiedz sobie przede wszystkim na poniższe pytania:

 

1. W jakim celu tworzysz stronę internetową?

Czy ma to być blog osobisty czy wizytówka firmowa? Strona biznesowa czy może zamierzasz coś dzięki niej sprzedawać?

 

2. Kim jest Twoja grupa docelowa?

Do kogo strona będzie skierowana? Kim będą osoby ją odwiedzające? Czy chcesz / możesz ich skonkretyzować ze względu na płeć, wiek, wykształcenie? A może wiesz czym zajmują się na co dzień, jakie mogą mieć zainteresowania i pasje? Zapisz wszystko.

Pamiętaj, że stronę internetową tworzysz dla swoich Odbiorców i potencjalnych Klientów. To im przede wszystkim ma się ona podobać, mają się na niej dobrze czuć i sprawnie po niej poruszać. Zastanów się dlaczego będą odwiedzać Twoją stronę i jakie wrażenie chciał(a)byś na nich wywrzeć?

 

3. Zadbaj o wartościowe treści.

Zastanów się jakiego typu treści będziesz na stronie umieszczać. Czy będą to informacje, porady, dłuższe artykuły, a może przede wszystkim zdjęcia z krótszymi opisami?

Cokolwiek to nie będzie, treści muszą być czytelne i przejrzyste.

 

Pamiętaj, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz!

 

Tak jak ważna jest rzetelność artykułu, tak samo istotne są kwestie rozmieszczenia tekstów na stronie i ich czytelność. Masz tylko kilka chwil na to, by odwiedzająca Twoją stronę osoba zdecydowała czy warto na niej pozostać. Wszystkie treści (łącznie z tymi nawołującymi do podjęcia akcji, typu „napisz do mnie” „przeczytaj więcej” itp.) warto przemyśleć i przygotować odpowiednio wcześniej. Gdy zamierzasz pisać bloga, napisz co najmniej 5 artykułów zanim zaczniesz budować stronę.

 

4. Zadbaj o odpowiednie zdjęcia i grafikę.

Odpowiednie zdjęcia wiele powiedzą o Tobie i Twojej działalności. To one głównie przykuwają uwagę odwiedzających stronę. Zadbaj by przedstawiały dokładnie to co chcesz przekazać. Możesz skorzystać z własnych zasobów lub też pobrać zdjęcia i grafiki z internetu. Pamiętaj jednak o prawach autorskich, nie możesz wykorzystać czyjegoś tworu, jeśli autor się na to nie zgadza!

 

5. Stwórz mapę strony.

Kiedy już wiesz dla kogo i o czym będziesz pisać, kiedy Twoje teksty leżą już przygotowane i oczekują na użycie, czas na konkrety!

Stwórz mapę strony. Naszkicuj ją na białej kartce, użyj do tego celu żółtych samoprzylepnych karteczek, albo jeśli wolisz bardziej profesjonalnych (także darmowych) narzędzi dostępnych w internecie.

Zaplanuj stronę główną. Pomyśl, które informacje chcesz na niej zawrzeć, a po które trzeba będzie wejść głębiej. Teraz jest czas na to, by zastanowić się czy Twoja strona będzie zawierała podstrony (jeśli planujesz dużą ilość treści będzie to niezbędne dla zachowania porządku i przejrzystości) czy też widzisz ją jako One Page, gdzie między poszczególnymi pozycjami menu możesz przejść scrollując stronę główną.

Ułóż menu strony. Pamiętaj o istotnych zakładkach, takich jak: Strona główna, O mnie, Oferta, Galeria, Kontakt, Cennik (jeśli Twoja działalność tego wymaga) a także o Kategoriach. Jeśli masz sporo informacji, podziel je na odpowiednie kategorie, ułatwi to Czytelnikom nawigację po stronie, a Tobie zapewni porządek i łatwy dostęp do wszystkich treści.

Stwórz sieć wewnętrznych odnośników. Do poszczególnych miejsc na stronie możesz dotrzeć nie tylko z pozycji Menu, lecz jeśli jeden temat łączy się z drugim, warto zrobić im bezpośrednie przejście np. w tekście. Niech czytelnik dostanie możliwość zgłębienia tematu czy też zapoznania się z innym, pokrewnym. Ważne, żeby odnośniki były intuicyjne i zachęcały do kliknięcia.

Dobrze jest w tym miejscu przejrzeć strony konkurencji, aby się zainspirować. Nie musisz wszak wymyślać wszystkiego od początku, warto skorzystać już z czyichś przetartych szlaków. Sprawdź jak inni zbudowali swoje strony, przemyśl jakie rozwiązania sprawdziłyby się u Ciebie, co mogł(a)byś rozbudować, a co i o co uzupełnić. Pamiętaj! Nigdy nie kopiuj gotowych tekstów i rozwiązań, szanuj pracę innych! Śmiało natomiast korzystaj z ich doświadczenia i ulepszaj swoje dzieło tak, by było jak najbardziej konkurencyjne.

 

6. Czas na design, wybierz styl i kolory

No to teraz możesz już oficjalnie zastanowić się nad wyglądem Twojej strony, nad jej wartością wizualną. Wiesz już jakie i ile informacji będziesz zamieszczać, jak to się będzie rozwijać w czasie, masz rozpisaną nawigację, wiesz już też jakie rozwiązania spodobały Ci się na innych stronach internetowych.

Wybierz więc odpowiedni dla siebie szablon (są wersje darmowe jak i płatne, rozbudowane o wiele ciekawych funkcji) lub jeśli takiego nie znajdziesz (!) zamów stronę indywidualną, przygotowywaną od zera, linijka kodu po linijce. Jest to rozwiązanie dużo droższe, ale masz pewność, że nie będziesz musiał(a) iść na żadne kompromisy, wszystko będzie tip top tak jak sobie wymarzył(a/e)ś.

Osobiście, o ile nie tworzysz naprawdę dużej i zaawansowanej technologicznie strony, zachęcam do rozwiązań WordPressowych. Strony oparte na gotowych motywach wykonuje się dużo szybciej i co za tym idzie taniej, a ogromnym plusem jest możliwość sterowania stroną samodzielnie w przyszłości. W każdym motywie, w razie potrzeby, można też „wygrzebać” dodatkowe szczegóły bezpośrednio w kodzie.

 

 

Jeśli sumiennie przepracował(a/e)ś powyższe pytania, na pewno sporo już wiesz na temat swojej witryny. Mam nadzieję, że wiele rzeczy Ci się już rozjaśniło i ułożyło, a pytanie od czego zacząć budowę strony internetowej nie jest już tajemnicą.

Czas już na sprawy stricte techniczne, napisz więc do mnie i zbudujmy tą witrynę, by mogła zacząć żyć 🙂

Scroll to Top