Jak przygotować treść na stronie internetowej

Strony internetowe Sklepy Blogi

SEO

Jak przygotować treść na stronie internetowej, by była przyjazna wyszukiwarkom

Już kiedy planujesz budowę strony internetowej, wiele możesz zrobić by zadbać o jej przyszłą pozycję w wyszukiwarkach. Okazuje się, że nie wszystko musisz zlecać zewnętrznym firmom zajmującym się SEO, nie wszystko też będą one w stanie za Ciebie wykonać!

SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych (ang. Search Engine Optimization) zaczyna się w domu 😉

Co to znaczy?

Zacznijmy od tytułu strony

Ma on istotny wpływ na pozycjonowanie, ponieważ słowa którymi jest opisany, stają się automatycznie frazami, na które dana strona będzie wyświetlana w wyszukiwarce. Kiedy tytuł jest trafnie dobrany, a do tego unikatowy, jest duża szansa, że użytkownicy wyszukiwarek chętniej będą do niego zaglądać. Tytuł musi dokładnie nawiązywać do tego, co na stronie się znajduje i jakie informacje będą tam czytelnikowi przekazane.

Wartościowe treści

Tak jak ważny jest tytuł, aby nawiązywał do treści, tak istotna jest sama treść strony / artykułu, jej jakość, sposób prezentacji i wiarygodność. Kiedy użytkownik zdecydował się po tytule by wejść na daną stronę internetową, zakłada że znajdzie na niej dokładnie to czego szuka. Jeśli rzeczywiście tak będzie, zdecyduje się przeczytać zamieszczoną treść, a co za tym idzie pozostanie na stronie dłużej. Algorytmy wyszukiwarki wyłapią to i odpowiednio nagrodzą. Tak więc teksty, które są wartościowe i użyteczne dla innych, pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Regularność nowych treści

Jeśli Twoja strona nie jest tylko wizytówką, a blogiem czy stroną firmową, warto byś regularnie dodawał(a) nowe treści oraz aktualizował(a) stare wpisy. Prowadząc bloga to jasne, że jeśli chcesz by czytelnicy o Tobie nie zapomnieli, musisz im się często przypominać jakąś ciekawą treścią i to najlepiej taką, którą będą chcieli sobie nawzajem przekazywać (ale o linkowaniu za chwilę).

A co jeśli Twoja strona jest stroną firmową? Nie często aktualizuje się informacje na takiej stronie, warto jednak przyciągnąć do siebie czytelników zakładką z wiedzą branżową, poradnikiem czy nawet zwykłym FAQ (odpowiedź na najczęściej zadawane pytania).

Nagłówki i słowa kluczowe

Nagłówki porządkują treść na stronie, sprawiają, że tekst jest bardziej czytelny, a przestrzeń lepiej zorganizowana, informują też czytelnika co znajdzie w treści poniżej.

Nagłówek powinien zawierać słowa kluczowe, odnoszące się bezpośrednio do treści, której dotyczy. Pomogą one robotom wyszukiwarek rozpoznać tematykę podstrony czy wpisu, a dzięki temu wyszukiwarka oceni treść jako wartościową.

Im wyżej nagłówek w hierarchii h1,h2,.., h6, tym większe ma znaczenie dla pozycjonowania. Nagłówek h1 warto więc zastosować dla tytułu strony, czy podstrony, a potem kolejno h2, h3 dla zaznaczania śródtytułów w treści.

Sama treść także powinna zostać odpowiednio gęsto nasycona słowem kluczowym, jego odmianami i synonimami, by roboty wiedziały, że witryna związana jest z wyszukiwaną przez użytkownika frazą.

Jakie jest odpowiednie zagęszczenie słowem kluczowym?

Takie, by tekst pozostał logiczny i atrakcyjny. Nie ma to większego znaczenia czy będzie to 1,5% czy 4%. Liczy się jakość przekazu, a nie ilość użytych w nim słów. Najlepiej zachęci do czytania tekst, który jest naturalny. Po prostu nie zapomnij o czym piszesz i tam gdzie będzie to pasowało umieść frazę kluczową.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Dobrze osadzone wewnętrzne linki pozwolą użytkownikowi sprawnie i intuicyjnie poruszać się po stronie internetowej. Dzięki temu chętniej pozostanie On na stronie dłużej, a to jak już wiemy, dostrzegą i nagrodzą roboty wyszukiwarek.

W jaki sposób linkować wewnątrz strony?

Przed przystąpieniem do realizacji strony, warto stworzyć jej mapę (piszę o tym też tutaj). Przeanalizuj które tematy na Twojej stronie łączą się ze sobą, które uzupełniają. Warto dać czytelnikowi możliwość zgłębienia poszukiwanego problemu, przekierowując go z jednego miejsca w drugie. Niech to będzie jednak przemyślane i pomocne połączenie, za dużo odnośników do przypadkowych miejsc może zostać uznane za spam.

Co z linkami zewnętrznymi?

Linki zewnętrzne mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Kiedy inni będą pisać o Twojej stronie, stanie się ona bardziej wiarygodna dla wyszukiwarek. Ważne jednak jest to, by witryna która przekierowuje do Ciebie, sama była wartościowa i często odwiedzana.

W jaki sposób pozyskać zewnętrzne linki?

Jeśli piszesz bloga lub artykuł branżowy, sam(a) możesz odesłać czytelnika na inną stronę, która Cię inspiruje, po więcej informacji. Możesz poprosić właściciela owej strony o komentarz lub o umieszczenie Twojego artykułu w swoich social mediach. Jeśli oboje uznacie swoje treści za wartościowe, może nawiązać się z tego dobra współpraca.

Jeśli udzielasz się na forach dyskusyjnych lub też zostawiasz opinie na innych blogach / stronach o pokrewnej tematyce, w komentarzu takim możesz również podlinkować swoją stronę. Jeśli czytelnicy przyjmą owo zaproszenie i spędzą dzięki niemu trochę czasu na Twojej stronie, link zostanie uznany za wartościowy i przydatny, a Ty być może zyskasz nowych czytelników lub klientów.

Bardzo ważna jest też oczywiście Twoja obecność w Social Mediach. Powiąż konto na facebooku, instagramie czy youtub’ie ze swoją stroną internetową, dzięki temu dotrzesz do większej ilości odbiorców.

Linkowanie zewnętrzne to proces raczej długotrwały. Im więcej Twoja strona zyskuje wiarygodności i prestiżu, tym linkowanie zewnętrzne staje się bardziej naturalne i potrzebuje mniej Twoich zabiegów. Nie mniej jednak warto cały czas być na bieżąco i śledzić ruch w internecie pod kątem Twojej w nim pozycji.

Zdjęcia

Sam tekst dzisiaj na stronie nie wystarczy. Mamy obecnie wiele możliwości budowania pięknych, estetycznych stron internetowych, które nie tylko przekazują nam wartościową treść, ale też podczas zdobywania informacji cieszą oko swoim wyglądem. Dużą rolę w tym temacie odgrywają zdjęcia, które często też są przekaźnikiem informacji i odpowiadają na frazy wpisywane w wyszukiwarkach. Warto więc odpowiednio je przygotować przed dodaniem na witrynę.

W jaki sposób przygotować zdjęcia i grafiki na stronę internetową?

Przede wszystkim należy dobrze taki obrazek opisać. Tytułem zdjęcia nie powinna pozostać liczba nadana mu przez aparat fotograficzny, a naturalnie brzmiąca nazwa, zgodna z treścią, którą ma ono przekazać. Każde zdjęcie zawiera też miejsce na tekst alternatywny. Jeśli nie jest to fotografia stricte ozdobna, lecz przekazująca jakąś treść lub będąca jej uzupełnieniem, warto to miejsce uzupełnić. Tekst alternatywny będzie m.in. czytany osobom niewidzącym, przeglądającym Twoją stronę internetową.

Obrazki na stronę internetową powinny mieć też odpowiednie rozmiary i wagę. Jedno źle skompresowane zdjęcie może bardzo znacząco opóźnić ładowanie się strony i zniechęcić tym oczekującego użytkownika. Dostępnych jest wiele darmowych programów, w tym także online, takich jak http://optimizilla.com/ , pozwalających w szybki i łatwy sposób skompresować obrazy do odpowiednich rozmiarów.

To tyle, jeśli chodzi o „domowe zaplecze” przygotowania strony pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych i przyjemnego jej odbioru dla użytkowników. Nie jest to jednak oczywiście koniec zabiegów w tym temacie. Resztą jednak nie musisz się przejmować, jeśli sam(a) nie budujesz swojej strony internetowej. To w gestii programisty leżeć już będzie dobór odpowiedniego serwera, jak i to, by strona miała przyjazne adresy url, aby była odpowiednio szybka i co najważniejsze responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych. Lecz to nasze wspólne wysiłki (kwestie techniczne zaplecza strony oraz wszystko to co wyżej opisane), dać może oczekiwany rezultat, jakim będzie wysoki wynik wyszukiwania adresu Twojej strony internetowej w dostępnych wyszukiwarkach.